Tervettä järkeä ei kannata ulkoistaa

Kaikkialla säästetään, tingitään ja järkeistetään. Asioita ulkoistetaan, mutta kustannusten uhatessa kasvaa jätetään ulkopuoliset palvelut ostamatta ja asiat rempalleen – tai määrätään yrityksen työntekijät tekemään ihan muuta, kuin mitä heidän pitäisi tehdä. Sosiaalisessa mediassa on viime aikoina pyörinyt ansioituneita kirjoituksia siitä, kuinka säästäminen on mennyt överiksi. Riitta Raatikainen kirjoittaa Savon Sanomissa: ” Ainoastaan äärimmäisen vauraalla kansakunnalla on varaa käyttää kaikkein parhaiten koulutettujen ihmisten luovuutta siihen, että he ihmettelevät päivästä toiseen, miksi tulostin ei toimi. Ei ihme, että tuottavuus ei nouse. Se ei voi nousta niin kauan kuin voimat suunnataan täysin vääriin asioihin. Ikävä kyllä, aikaa on edelleen vain 24/7.” Raatikaisen esimerkki on yliopistomaailmasta, mutta antaa varmasti kaikille muillekin ajattelemisen aihetta.

Tapaan Mamworkin kautta monenlaisia yrityksiä ja yrittäjiä. Olen huomannut, että joissain organisaatioissa säästäminen on ottanut vallan terveeltä järjeltä: kaikki pitäisi tehdä ilmaiseksi ja itse, oli osaamista tai ei. On yrityksiä, joilla on upea tuote tai viimeisen päälle hiottu palvelu, jota kukaan ei osta koska asiakkaita ei tavoiteta: ihan itse tehty verkkosivu ja päivittämättä jäänyt sosiaalinen media ei hoidakaan asiaa ammattilaisen tavoin. Vikaa ei aina osata etsiä ilmeisestä: unohdetaan se perusjuttu, että satoa saa harvoin niittää sieltä, mihin ei kylvetty eikä kasteltu.

 

On myös paljon toisenlaisia yrityksiä, onneksi. Yrityksiä, joissa ymmärretään että asiantuntijuudella on hintansa ja että hyvä asiantuntija voi parhaimmillaan sysätä liikkeelle lumipallon, joka kasvaa vielä kauan palkkionmaksun jälkeenkin. Mamworkin asiantuntijoilla on vahvaa näyttöä osaamisesta, jolla on nostettu asiakasyrityksen liikevaihtoa, vähennetty kuluja, parannettu henkilöstön viihtyvyyttä ja saatu realistisempi kuva yrityksen asiakkaista. Eräs yritys järjesti koulutuksia, joissa täyttöaste jäi jatkuvasti alle 50 %. Mamworkin asiantuntija suunnitteli koulutuksen markkinoinnin uudelleen, ja vuotta myöhemmin koulutuksia piti järjestää enemmän, jotta kaikki halukkaat mahtuivat mukaan.

 

Liikaa rahaa tai resursseja tuskin on kenelläkään, mutta mielestäni kannattaa muistaa se, että kukaan ei voi olla asiantuntija kaikessa.   Järkevästi suunniteltu panostus markkinointiin, henkilöstöasioihin tai vaikka logistiikan suunnitteluun maksaa itsensä varmasti takaisin.  Vaihtoehtoja on runsaasti: maassamme on paljon ammattitaitoisia yrittäjiä, yhteistyötä voi tehdä Mamworkin tai rekrytointiyritysten kanssa - ja monissa oppilaitoiksissakin on erilaisia vaihtoehtoja yritysten kanssa työskentelyyn.  Yksin ei kannata jäädä!

mw_A6_yrityksille_01052012

 

 

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>