Ilmainen some-strategiatyökalu, ole hyvä!

Olen keskustellut kymmenien eri aloilla toimivien  pk-yritysten kanssa sosiaalisesta mediasta. Monella tuntuu olevan käsitys, että siellä pitäisi olla ja moni on sinne tiensä löytänytkin.  Moni kuitenkin toimii sosiaalisessa mediassa melko sattumanvaraisesti ja monella tuntuu olevan osittain virheellisiä käsityksiä sosiaalisen median käytöstä.

Vaikka sosiaalisen media itsessään on ilmainen, tulee kustannuksia vähintään siihen käytetystä ajasta. Lisäksi rahallisella panostuksella saa lisänäkyvyyttä helposti.

Kohderyhmäajattelu eli segmentointi on avainasemassa onnistuneessa sosiaalisen median markkinoinnissa. Ilman segmentointia menee rahallinen panostus helposti hukkaan ja väärin kohdennetut mainokset lähinnä ärsyttävät.

Erityisesti Facebookilla on myös paljon sääntöjä, jotka mainostajan olisi hyvä tuntea. Toiset yritykset saavat erinomaisia tuloksia aikaan Facebookissa, kun taas toisten strategiaa ja tavoitteita tukee aktiivinen läsnäolo Twitterissä.

sosiaalisen median strategiatökaluOn tärkeää miettiä, miten haluaa sosiaalisessa mediassa näkyä. Jokaisen julkaisun pitäisi tukea yrityksen markkinointistrategiaa ja olla yrityksen näköinen. Kirjoitusvirheet ja rumasti rajatut kuvat tekevät enemmän hallaa kuin hyötyä. Toisaalta säännöllinen läsnäolo ja asiakkaiden palautteisiin reagoiminen ovat tärkeitä asioita, samoin kuin tulosten seuraaminen ja niistä oppiminen.

Huomioitavia asioita on paljon, eikä tässä tekstissäni ollut mullistavia uutisia kenellekään asioihin vähääkään perehtyneelle. Kaikkien Some-asioita pähkäilevien avuksi olemme luoneet hyvin yksinkertaisen kysymyspatteriston, Mamworkin Some-strategiatyökalun. Sen tarkoitus on auttaa asiakkaitamme hahmottamaan asemaansa ja tavoitteitansa sosiaalisessa mediassa.

Voit tilata työkalun (Pdf-tiedosto) ilmaiseksi sähköpostilla (pia.lemmetty@mamwork.fi), yhteydenottolomakkeella tai soittamalla, puh. 040 753 1057 / Pia.  

mw_A6_yrityksille_01052012

 

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>